66일 습관의 법칙/11: B·M·경·국정·시·문·정 2)

30일차. AI 디지털교과서 도입 필요한가?

태뽕이 2025. 4. 17. 03:31
728x90
SMALL

*참고자료: AI디지털 교과서 - https://www.keris.or.kr/main/aidtMain.do

 

Is the introduction of AI digital textbooks necessary?

AI 디지털교과서 도입 필요한가?

 

[Paragraph 1] From this year, artificial intelligence (AI) digital textbooks were introduced for the first time.

They were planned to be used in math, English, and information subjects for 3rd and 4th grade in elementary school, 1st year in middle school, and 1st year in high school.

 

[Paragraph 2] However, due to concerns about digital overuse and lack of budget and devices, there was growing opposition to the use of AI textbooks. The National Assembly passed a law to change AI textbooks from official textbooks to educational reference materials.

 

[Paragraph 3] This means that each school principal can decide whether or not to use them.

Then, the Ministry of Education was not satisfied with the decision, so they asked the president to reconsider the law, and the president accepted the request and blocked the law from taking effect.

→ This process is called "the exercise of the president’s veto power."

 

[Paragraph 4] As a result, the AI textbooks will remain as official textbooks for the time being, and starting from the 2025 school year, schools will be free to choose whether to use them or not.

 

 

[문단 1] 올해부터 인공지능(AI) 디지털교과서가 처음 도입됐습니다. 초등 3·4학년, 중1, 고1의 수학·영어·정보 과목에 사용할 계획이었어요.

 

[문단 2] 그런데 디지털 과몰입 걱정, 예산과 기기 부족 문제 때문에 AI 교과서를 반대하는 의견이 많아졌고, 국회에서는 AI 교과서를 정식 교과서가 아닌 참고용 교육자료로 바꾸는 법을 통과시켰어요.

 

[문단 3] 이렇게 되면, 학교장이 사용할지 말지를 직접 결정하게 됩니다.

그러자 교육부는 이 결정이 마음에 들지 않아, 대통령에게 "이 법 다시 생각해달라"고 요청했고, 대통령이 이를 받아들여 법 통과를 막았습니다.

→ 이런 과정을 "대통령의 거부권 행사"라고 해요.

 

[문단 4] 그래서 AI 교과서는 당분간 정식 교과서로 유지되게 되었고, 2025학년도부터는 학교가 자유롭게 쓸지 말지 정할 수 있게 되었습니다.

 

 

< Agree>

1. Personalized Learning Support

• Content is provided according to each student’s learning level and pace.

• The difficulty level is adjusted and supplementary materials are offered based on the student’s understanding.

• Concepts that require repeated learning are automatically recommended.

 

2. Interactive Learning Environment

• Various multimedia elements such as videos, animations, and simulations can be used.

• Scientific experiments can be experienced virtually, and history or geography can be explored in 3D.

 

3. Real-Time Feedback and Evaluation

• Immediate explanations and feedback are provided, and learning outcomes are analyzed.

• Teachers and parents can use this information to give more effective guidance.

 

4. Reduced Teacher Workload

• AI handles simple and repetitive tasks such as grading homework and explaining basic concepts.

• Teachers can focus on providing creative and personalized instruction.

 

5. Higher Adoption Rate in Elementary Schools

• Adoption rates are higher due to less academic pressure compared to high schools.

• As of the first semester of the 2025 school year:

-1,813 elementary schools adopted AI math textbooks for grade 3 (28.6% of 6,339 schools)

-1,843 elementary schools adopted AI English textbooks (29.1% of 6,339 schools)

 

 

< 동의>

1. 맞춤형 학습 지원

• 학생의 학습 수준과 속도에 맞춰 콘텐츠 제공

• 이해도에 따라 난이도 조절, 보충 자료 제공

• 반복 학습이 필요한 개념 자동 추천

 

2. 인터랙티브 학습 환경

• 영상, 애니메이션, 시뮬레이션 등 멀티미디어 활용 가능

• 과학 실험을 가상으로 체험, 역사·지리도 3D로 학습

 

3. 실시간 피드백과 평가

• 즉각적인 해설과 피드백 제공, 학습 성과 분석

• 교사와 학부모가 더 효과적인 지도 가능

 

4. 교사 업무 부담 감소

• 숙제 채점, 개념 설명 등 단순 반복 업무는 AI가 대신

• 교사는 창의적 지도에 집중 가능

 

5. 초등학교에서 도입률 높음

• ·고교보다 입시 부담이 적어 채택률 높음

• 2025학년도 1학기 기준:

-초등 3학년 수학 1813개교 (전체 학교 6339곳의 28.6%)

-영어 1843개교 (전체 학교 6339곳의 29.1%)

< Disagree>

1. Reduced Role of Teachers and Increased Dependence

• Relying on AI may weaken students' ability to study independently.

• It may also make it more difficult to provide emotional guidance and to foster creative and critical thinking skills.

 

2. Limitations and Possibility of Errors in AI Technology

• AI may provide biased information or incorrect answers.

• There is also a risk that information may be manipulated to serve the interests of specific groups.

 

3. Personal Information Leaks and Security Issues

• Since AI collects students’ learning data continuously, there are concerns about privacy violations.

• If the data is leaked, it could lead to serious invasions of personal privacy.

 

4. Commercialization of Education and Widening Learning Gaps

• Since companies provide the technology, there is a possibility that the public nature of education will be weakened.

• If educational content becomes paid, learning inequality due to economic disparity may worsen.

 

5. Student Health Issues

• Prolonged use of digital devices may lead to health problems such as deteriorating eyesight and text neck syndrome.

 

 

< -동의>

1. 교사 역할 축소와 의존성 증가

• AI에 의존하게 되면 학생 스스로 공부하는 힘이 약해질 수 있음

• 정서적 지도와 창의적·비판적 사고력 향상이 어려워질 수 있음

 

2. AI 기술의 한계와 오류 가능성

• AI가 편향된 정보나 잘못된 답변을 줄 가능성 있음

• 특정 집단의 이익에 따라 정보가 조작될 위험도 존재

 

3. 개인정보 유출 및 보안 문제

• 학생들의 학습 데이터를 계속 수집하면서 개인정보 침해 우려

• 데이터 유출 시 심각한 사생활 침해 문제 발생 가능

 

4. 교육의 상업화와 학습 격차

• 기업이 기술을 제공하므로 공공성 약화 가능

• 유료화 시 경제적 격차로 인한 학습 불평등 심화 우려

 

5. 학생 건강 문제

• 전자기기 장시간 사용으로 시력 저하, 거북목 등 건강 문제 발생 가능

728x90
LIST